Mennyivel lehet menni egy lakóautóval?

Az európai KRESZ szerint a lakóautó személygépkocsinak minősül. Magyarországon lakott területen belül 50km/h, lakott területen kívül 90 km/h, autóúton 110 km/h, autópályán 130 km/h. Az Európai Unióban országonként eltérőek lehetnek a szabályok, azon belül is vannak országok, ahol a lakóautóra külön sebességhatárok vannak. Lehetőleg az utazás megkezdése előtt informálódjunk ezekről a sebességhatárokról. 

 Az optimális fogyasztás és a kényelmes, biztonságos utazás érdekében a tapasztalataink alapján javasoljuk a 90-100 km/h-s sebességet. Ilyen tempó mellett egy teli tankkal (kb. 70 liter) 550 km.-t lehet megtenni.

 

Mennyi ideig elég a frissvíztartály egyszeri feltöltéssel?

A vízkészlet fogyása nagyban függ a személyek számától és a használat sűrűségétől, de általában 2-3 napra elegendő. Átlagosan egy felnőtt kb. 5-8 liter vízből tud letusolni. Ha körutazásra indulunk, javasoljuk az eldobható műanyag edények használatát, akkor kevesebb a vízfogyasztás, hiszen mosogatásra nincs gondunk. Amennyiben hosszabb ideig (2-3 nap) nem állnak be a kempingbe, vagy folyamatosan utazunk, akkor ajánlott előre felkészülni 1-2 db. 20 literes vizes kannával, vagy menet közben a tankolások alkalmával a benzinkutaknál vízzel feltölteni a kiürült tartályt. Erre egyébként pár euróért van lehetőség a kutaknál.

 

Hol ereszthetem le a szennyvíztartály tartalmát, hol üríthetem ki a WC kazettát?

Minden kempingben (általában a vizesblokkok környékén) megtalálhatóak az ürítő-helyek CH , vagy Chemical Zone felirattal. Egyre gyakrabban találkozhatunk olyan "platz"-kal a kempingekben, ahol már előre ki van alakítva  a szennyvíznek, illetve a WC kazetták ürítésére alkalmas hely. A WC kazetták tartalma környezetkárosító anyagokat tartalmaz, ezért azt a szabadba kiönteni tilos, amennyiben ezt megszegi akkor tetemes büntetésekkel gazdagíthatja a nyaralását.! Ha nincs más lehetőség, akkor a nyilvános wc-be öntse ki a kazetta tartalmát!

 

Kötelező kempingbe mennem vagy máshol is megállhatok egy éjszakára?

Erősen ajánlott kempingekben tartózkodni egyrészt azért, mert biztonságban lesznek az értékeink és az autónk, másrészt mert egy kemping számtalan kényelmi szolgáltatást biztosít a pihenésünkhöz, harmadrészt pedig így elkerüljük a hatóságoktól a büntetéseket. Számos Európai országban kifejezetten tiltják a "vadkempingezést", amire táblákkal fel is hívják a figyelmünket. Amennyiben mégsem megoldható, hogy beálljunk egy kempingbe, mert pl. menet közben vagyunk, akkor keressünk jól kivilágított benzinkutat egy-egy éjszakára, vagy autópályák mentén erre a célra kialakított parkolókat.

Nagyobb városok mentén bűnözői csoportok kifejezetten arra "szakosodnak", hogy magára hagyott lakóautókat fosszanak ki, mivel ezekben általában nagyobb és több érték található, mint egy személyautóban. Mérlegeljük, hogy megéri-e számunkra az esetleges 10-20 € spórolás azt, hogy kitegyük magunkat ilyen atrocitásoknak! Fényes nappal érdemes olyan parkolókat keresni, ahol térfigyelő kamera fel van szerelve, ilyen lehet pl. bankok közelében, mert ez egy viszonylagos visszatartóerő, addig míg mi a nevezetességekben gyönyörködünk.

 

Lehet-e lakóautóval síelni menni?

Sokaknak első hallásra ez egy kicsit meredek, pedig bizton állíthatom tapasztalt "lakóautós síelőként egyáltalán nem az, sőt... Az ismerőseim először mindig azokat a kérdéseket teszik fel, hogy hol tudsz ilyenkor zuhanyozni, hová mész el wc-re, mivel fűtesz, hol eszel, hová teszed a sífelszerelésedet stb.? Mielőtt, azonban megválaszolnám ezeket a kérdéseket, hadd osszam meg azt a megfigyelésemet, hogy tőlünk nyugatra és északra ez a fajta "turizmus" nagyon népszerű,sőt mi több közkedvelt, ugyanis felismerték azt a tényt, hogy kempinget nem csak az adott szezonban érdemes működtetni, hanem egész éveben. Ez nem csak ésszerű, hanem gazdaságos is.

Szóval ezeket a kempingeket eleve már úgy tervezték és alakították ki, hogy minden olyan plusz szolgáltatással fel legyenek szerelve, ami kiszolgálja majd a téli sport szerelmeseit. Gondolok itt például, a fűtött meleg vizes érmés, igényesen kialakított zuhanyzókra, wc-re, nagy fedett közös helyiségekre, mosogatókra (tálcás és mosogatógépes), mosókonyhákra, sí tárolóra, szaunákra (nem ritka a komplett wellness részleg sem), étteremre, sörözőre stb. A lakóautó fel van szerelve állófűtéssel, ami gázpalackról működik (rögtön kettőről, hogy csak 4-5 naponta kelljen cserélni), ez a rendszer akár a legzordabb -25, -30 C fokban is kellemes meleget tud csinálni az autóban, ilyen hidegben általában 4-5 napra elegendő a két palack, értelemszerűen, ha melegebb van akkor tovább. Amennyiben hosszabbra tervezzük a síelést, akkor sem kell megijedni, hogy mi lesz ha kifogy a gázpalack? Minden reggel körbemegy egy helyi ember, aki 15-20 € kínálja a cserepalackokat. Az autóban minden megtalálható, ami egy átlagosan jól felszerelt lakásban is jelen van: Pl: mosogató, mikro, gáztűzhely, hűtő, mélyhűtő (ez utóbbi lehet akár a kocsi tetején isLaughing), TV,DVD, Műholdas antenna (nézhetjük pl. a szilveszteri magyar adást is), hálózati médialejátszó, egyszóval szinte minden, ami csak a kényelmünket hivatott szolgálni.

A kempingekben az árak csak töredékei (8-10 €/fő/nap) a szállodai áraknak, ami talán magyarázza, hogy miért is ilyen népszerű ez a fajta "turizmus" télen. Ha ehhez az árhoz hozzátesszük az autó napi bérleti díját, ami kb, 1 fő szállodai díja, akkor már szembetűnőbb a különbség.

Vágyjon kényelemre, vagy kalandra mindkettőt megtalálja egy téli síelésben lakóautónkkal!

 

Kinek ajánljuk a lakóautózást?

A lakóautózásnak nincsen kifejezett korosztálya, mert sokrétűen ki tudjuk aknázni ezt a fajta utazási lehetőséget. Ez nem egy 5* szálloda, ahol írott és íratlan szabályok közé kell szorítani magunkat a pihenésünk alatt is.  Mehetünk körutazásra, bulizni a baráti társaságunkkal, nyaralni a családdal, vagy csak egyszerűen a kedvesünkkel elbújni a nagyvilág elől. A széles korosztálynak talán az lehet a magyarázata, hogy olyanná formáljuk a teljes nyaralásunkat, amilyenhez éppen kedvünk van..

 

A lakóautózás olcsó, vagy drága?

Az Audi drágább, mint a Renault, de talán még is népszerűbb az előbbi...

A feltételezéseket félretéve, amennyiben egy lakóautó vásárlására adjuk a fejünket, akkor 10 millió forinttól felfelé kell, hogy gondolkodjunk, mert hát ennek az autó fajtának ez az ára. Ha számba vesszük, hogy mennyiszer megyünk el vele pihenni egy évben, illetve azt, hogy mennyi ideig lesz a birtokunkban, akkor bizton állíthatom, hogy nullszaldóra soha sem fogunk kijönni. Ennek ellenére ma már egyre több lakóautót látni a kempingekben, talán már nálunk is kezd kialakulni ennek a fajta utazásnak a kultúrája.

Vegyünk két példát:

  • Egy pár eltervezi, hogy elrepül Görögországban és eltölt ott egy hetet, ami a legcsekélyebb számítások szerint is fejenként kb. 175 Eft, azaz összesen: 350 Eft, Ha ugyanezt az utat lakóautóval szeretnénk megtenni, akkor egy kicsit hosszabbra (kb. 10 napra kell terveznünk) ez a bérleti díjjal, kemping díjjal, illetve az útiköltséggel együtt kb. 480 Eft-ra jön ki, tehát 1 főre levetítve: kb. 240 Eft, azonban ha azt vesszük figyelembe, hogy 1,5 szer hosszabb időt pihentünk, akkor viszont olcsóbb...Inkább döntse el Ön hogy olcsóbb, vagy drágább...

  • Egy 4 fős család benevez egy Olaszországi utazásra BIBIONE környékére, egy átlagos szállást figyelembe véve ez teljes költségeivel együtt kb. 500 Eft. Ugyanez lakóautóval (itt lehet ugyanúgy 7 nappal számolni, mert nincs olyan messze, hogy ne lehessen megtenni egy nap alatt) a bérleti díjjal, kemping díjjal, illetve az útiköltséggel együtt kb. 390 Eft-ra jön ki, tehát megállapíthatjuk, hogy amennyiben kettőnél többen mennek együtt nyaralni, akkor biztosan olcsóbb ez a fajta utazás. De egyet ne feledjünk:

„Az utazás nem arról szól, hogy mit nézünk meg, hanem inkább arról, amit közben átélünk.”
                                                                                         - Nicolas Sparks -